25 oktober 2009

Hemkokt

I ett par år har jag och tre av mina vänner träffats för att göra olika "trevligheter" tillsammans, vi kallar oss Stuga.

I går kokade vi schampo och hudkräm av naturliga råvaror. Det var väldigt kul. Härligt att göra en egen produkt, då vet man vad den innehåller. Innan träffen hade vi förberett avkok på olika bär och blad. På bilden enbär.










Viktigt med hygienen, att blanda rätt och hålla koll på temperaturer.



Här är slutresultatet, vi fick alla en liknande sats som denna. Etiketter är också roligt att göra, de satte jag på idag.



Butikerna svämmar över av all sorts kosmetika och färg för kroppen och hemmet. Fulla av olika tillsatsämnen och man tror man behöver olika krämer för olika ställen, olika färger för olika ytor, allt för att vi skall köpa så mycket som möjligt. Våra "burkhyllor" svämmar över. Egentligen skulle vi klara oss med en produkt.

Det känns bra att hålla sig till enkla naturliga alternativ, tillverka egna produkter eller använda sig av sådant som man säkert vet vad de innehåller.

18 kommentarer:

Kamomilla sa...

Härligt! Jag håller så med dig.

Krisses hantverk sa...

Jag håller helt med, vi har samma hud på natten som på dagen,således behöver vi inte olika krämer olika tider på dygnet t,ex. Bloggen full med härliga bilder som vanligt:) God fortsättning på hösten!

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Kjempe spennende! Det kunne jeg tenke meg å lære meg mer om. Har du noen tips?

Anonym sa...

nämen vad fina etiketter du gjorde! Mina har bara tejpbitar på sig fortfarande. Få se när och om jag hinner fixa. Ska testa schampot ikväll :)//Malin

Anonym sa...

Jag håller helt med dig! Tacka vet jag ekologiska produkter men hemmagjorda måste vara snäppet bättre ändå! Jättefina eticketter också - det hela såg mycket lyxigt ut! :)

Kram Jenny
Lilla huset på prärien

marianaskeramik sa...

oj vad spännande
bra jobbat
marianaskeramik

Louise sa...

Vilka snofsiga produkter (etiletter) du gjort. är imponerad! Annars håller jag helt och hållet med dig. man undrar nog hur mycket skräp man egentligen får i sig...

Tulipa sa...

Oj vad imponerande!
Måste kännas väldigt bra att veta exakt vad man stryker i ansiktet och sätter på kroppen!

sabina sa...

Vad duktiga ni är! Jag håller också på med att minska på kemikaliemängden här hemma. På jobbet kör vi ju ekologiskt sedan många år tillbaka!

färgtrappan sa...

Hej! Vad härligt ni såg ut att ha det! Naturligt är bara bäst - så är det. Jag blir så glad när jag ser sådant här, var bara tvungen att skicka en liten kommentar ;)

Ha det gott!

MammaMonica sa...

Vad roligt det ser ut och vad duktiga ni är som fixar till sådant själva!

Gnistrande snö sa...

Wow, så härliga produkter och så duktiga ni är. Instämmer, hemkokt är alltid bäst!

Lantliga drömmar sa...

Håller helt med dig, det känns såå mycket bättre att använda en produkt som du gjort själv och som du vet vad innehåller! Väldigt snygga etiketter och burkar du har också, ser så naturligt och fräscht ut!

Dona blogg sa...

Jag blir så sugen på att testa! Måste bara ta och läsa på lite i ämnet.
Kul att göra något sådant tillsammans också :) Kanske något för mitt tjejgäng...

Blir själv också less på alla produkter som bara innehåller en massa konstigheter. Försöker verkligen minimera inköpen.

Kram till dig och din goa familj!

Anonym sa...

Visst var det trevligt att göra egen schampo och hudkräm! Tack för sällskapet! Hoppas jag också kommer mig för att fixa etiketter. Helst lika fina som dina!

Hannasvirrvarr sa...

Vilken bra och rolig idé både att göra egna hygienprodukter och era kreativa träffar - ett sådant forum saknar jag verkligen när min pysselvännina flyttat bort. Delad pysselglädje - dubbel pysselglädje :)

Trevligt veckoslut!
/Hanna

Vitaboet sa...

Oj så kreativt och ambitiöst, jätte kul ju. Det kanske man skulle börja me med tjejerna här med.
Fint hem och mysig blogg. Kram

Rut och Signe sa...

Jag blir genast nyfiken på hur ni har tillverkat era produkter. Har ni recept att dela med er av för i så fall är jag mycket intresserad. Kanske har du tips på var jag kan få tag på bra recept på egentillverkning. Mycket inspirerande blogg ni har och väldigt imponerande bygge som pågår vilket kommer att följas med stort intresse från min sida! Härlig helg! Marie

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP